Hanglefogások#5 - Félhangok Barokk ujjrendszerű szoprán furulyán2016.08.30. 13:28, C Sharp Melody
Barokk ujjrendszerű furulya félhang-lefogási gyakorlata
Sziasztok! Ma, az első bejegyzésemben a Barokk ujjrendszer alapján működő furulya félhangjait fogojuk áttanulmányozni. Ha érdekel benneteket a bejegyzésem, mindenképp tartsatok velem a továbbiakban!:
FÉLHANGOK BAROKK UJJRENDSZERŰ FURULYÁN
Ahogyan ezt már a Germán ujjrend esetében tapasztalhattuk, léteznek olyan hangok, melyek enharmóniát alkotnak egymással, vagyis a különböző előjelzésű hangok ugyanúgy játszandók, mint az egész hang-társaik. Léteznek viszont az enharmónián belül olyan esetek, amikor azonos hangokat kell ugyanolyan félhang-lefogási technikával kell játszani. Az alábbi táblázatban minden ilyen hangot megtaláltok majd, élükön azokkal, amelyek úgy adandók elő, mint egész hangpárjuk, és azok is, melyeket egyforma lyuk-lefogással kell megszólaltatni:
Cb' |
0 1 - - - - - - |
H |
Fb |
0 1 2 3 4 5 - - |
E |
E# |
0 1 2 3 4 - 6 - |
F |
F# |
0 1 2 3 - 5 6 - |
Gb |
G# |
0 1 2 - 4 5 5.5 - - |
Ab |
A# |
0 - 2 3 4 - - - |
B (Bb) |
D# |
0 1 2 3 4 5 5.5 - |
Eb |
C#' |
0 - - - - - - - |
Db' |
D#' |
- - 2 3 4 5 6 - |
Eb' |
F#' |
0.25 1 2 3 - 5 - - |
Gb' |
G#' |
0.25 1 2 3 4 - - - |
Ab' |
A#' |
0.25 1 2 - 4 5 6 - |
B' (Bb') |
C#" |
0.25 1 1.5 3 4 - 6 7 |
Db" |
Amia táblázatból kimaradt, az, az Fb' = E'; E#' = F' és Cb" ami pedig a H'-val egyenértékű. (A felső hangértékek lefogási technikáját a Hanglafogások#2-ben találjátok Barokk ujjrend szerint.) Nos, ennyi lenne mára ez a félhangos hanglefogási tábla Barokk ujjrendszerű furulya esetében. Legközelebb sorozat-mustrával jelentkezem számotokra, addig is további kellemes napot kívánok mindnekinek a továbbiakban!
Hanglefogások#2 - Egész hangok Barokk ujjrendszerű szoprán furulyán2016.08.25. 10:38, C Sharp Melody
Kezdőknek#4 - Egész hangok lefogása Barokk ujjrendszerű furulyán
Sziasztok! Szép délelőttöt mindenkinek, mai bejegyzésemben folytatni fogjuk az egész hangok lefogásának megtanulását, mégpedig a Barokk ujjrendszerű szoprán furulyával. Ha érdekel benneteket ennek a hangszerfélének a hanglefogási technikáival első és második oktávban, tartastok velem a továbbiakban!:
HANGLEFOGÁS BAROKK UJJRENDSZERŰ SZOPRÁN FURULYÁN
Amint ezt előző tanulmány-részeinkből már tudjuk, a furulyának két hangrend szerinti osztályozása van, amely a következő: Germán (G) és Barokk (B). Ennek megfelelően bizonyos hangok lefogási techniájának egy részét is átvettük érintőlegesen az utóbbi hangszer esetében, viszont, mivel nekem is vanilyen hangszerem, bátorkodtam előhozakodni ezzel a témával is. Elevenítsük fel a két kritikus hangot, melyek lefogása mrőben eltér a Germán ujjrendétől!
F-HANG |
0 1 2 3 4 - 6 - ; 0 1 2 3 - 5 6 7
|
B-HANG |
0 - 2 3 4 - - - ; 0 1 2 - 4 5 - -
|
Az előző "Hanglefogások"-részből azt is megállapíthattuk, hogy a számrendszer, melyet alkalmaznak a furulya esetében, az ujjak rendjét jelölik bizonyos hangok lefogásánakesetében, melyekből nekünk most a fenti, rövidke táblázat esetében a következő képpen alakunak:
1.) Bal kéz hüvelykujj (0), bal kéz mutatóujj (1), balkéz középsőujj (2), bal kéz gyűrűsujj (3), jobb kéz mutatóujj (4), jobb kéz gyűrűs ujj (6) - F-HANG I. VERZIÓS LEFOGÁSA
2.) Bal kéz hüvelykujj (0), bal kéz középsőujj (2), bal kéz gyűrűsujj (3), jobb kéz mutatóujj (4) - B-HANG I. VERZIÓS LEFOGÁSA
A legtöbb hanghoz - mint fentebb is láthattátok a két hang esetében - több lefogási technika is társul, ezeket azonban majd a félhangok részletezésénél fogjuk megismerni bővebben. Most azonban lássuk a teljes Barokk rendszerű hanglefogási táblát a témánkbanszereplő szoprán furulyánál!:
|